Menvereniging Maasduinen

Het ontstaan

In het najaar van 2004 ontstond het idee bij een aantal fanatieke menners om een menvereniging op te richten. De aanleiding was dat er steeds meer wegen in het bos afgesloten werden terwijl er heel veel menners in de regio actief zijn. Jan en Marlies Dings en Theo en Petra Driessen hebben toen een krantenartikel gemaakt voor een info avond voor menners en belangstellenden om een menvereniging op te zetten. Deze info avond bij Manege Bergemo werd druk bezocht. Na een gloedvolle en inspirerende uitleg over wat de bedoeling was zijn de namen van toekomstige leden genoteerd.

Op 2 februari 2005 was het zover, de eerste vergadering van Menvereniging Maasduinen. De naam ‘Menvereniging Maasduinen’ is op deze vergadering gekozen en zal hopelijk nog heel lang bestaan. Een goed begin is het halve werk; met 53 leden en bestuursleden van het eerst uur Jan Dings (bestuurslid) en Theo Driessen (voorzitter) zijn wij van start gegaan.

Momenteel hebben we een bloeiende en nog steeds groeiende vereniging. Samen met Manege Bergemo, Staatsbosbeheer en het Limburgs Landschap zijn er mooie menroutes aangelegd en steeds meer menners uit de regio weten de weg te vinden naar onze vereniging.

Recreatief

Wij zijn een recreatieve vereniging. Alle paardenrassen, jong en oud, wedstrijdrijder of recreant, antiek gerij of marathonwagen, iedereen is bij ons van harte welkom. De enige wedstrijd die wij organiseren is onze jaarlijkse clubwedstrijd met de wisselbeker en andere zeer leuke prijzen.

Internationaal

Behalve leden in Nederland hebben we een groeiend aantal leden net over de grens in Duitsland.

Voorpagina banner 3  Voorpagina banner 5

Waar zijn wij actief?

Wij bevinden ons in de regio Maasduinen. In Noord-Limburg tussen de rivier de Maas en de Duitse grens ligt een uniek natuurlandschap, met bossen, heidevelden en stuifzanden met diverse grote en kleine vennen en een grote rijkdom aan planten en dieren.

Jaarlijkse evenementen

Ieder laatste weekend van april organiseren wij de Ruiter- en Men tweedaagse. Dit 2 daagse evenement wordt ieder jaar weer door meer paardenliefhebbers ontdekt, dit omdat deze tochten geschikt zijn voor zowel ruiters als menners.

In het najaar, op de 2e zondag van september, organiseren wij de Toertocht Maasduinen. Deze tocht gaat, zoals de naam al aangeeft, door het prachtige natuurgebied de Maasduinen.